Thursday, November 5, 2009

U CHOOSE

My RELIGION

Being a muslimah, a student who is studying pharmacy in one of the university in Australia.. still cannot make myself satisfy.

Sedih, hati terkilan ...bila aku sedar, sejarah perang salib pun tidak lekat di ingatan ku. Menjadi malu dengan diri sendiri,aku cuba buka you tube dan menyelami sejarah peperangan, aku meneliti kawasan jerusalem, capital city of Israel, dan darah aku menyirap. Aku menjadi marah, marah kepada sejarah, dan juga marah pada diriku yang tidak mengendahkan tahap imanku.
Aku cuba untuk sedar, hidup aku macam tiada makna, ya memang benar, aku belajar Pharmacy, dan mereka mengatakan cukup sudah aku niatkan belajar ini untuk agama aku, tapi hati ini belum puas.Selalu juga terfikirkan,jika aku mati, level syurga yang mana yang Allah akan berikan pada aku? Ya Allah, hinanya aku dan hati aku menjadi gerun. Aku cuba, menjadi lebih baik, ini yang hati aku sebenarnya mahukan, aku mahu aku dapat membuka mata, bukan sekadar belajar, aku mahu do something, yet first to lawan my hawa nafsu as it is the first jihad that I should do, melawan marahku pada sesuatu, dan melawan ketidakpuasan hatiku pada manusia yang lain.Bagi aku, perkara paling besar yang perlu aku tawan, ialah untuk manage pemikiranku tentang sesuatu yang berlaku secara tidak adil. Mungkin itulah sebenarnya mengapa perang boleh terjadi. Dan Allah sendiri menghalalkan perang bila ia menganiayai diri dan agamaku.

Aku mahu berubah, mahu tahu tentang Jerusalem, mahu tahu tentang Israel, dan aku akan mendampingi mereka yang mempunyai modal untuk membuat jambatan aku kepada Allah.

Aku mahu mati dalam keadaan aku beriman, this is my jihad. My first jihad. Study tu jihad yang keberapa aku tidak tahu, Yang aku tahu, I will put effort for everything that becomes my priority.Aku tidak mahu kisah tentang perkara yang remeh temeh, tentang perkara fitrah yang remeh, manusia mudah membuat kesimpulan " nak buat macam mana dah tu fitrah "- yes it is our fitrah, but Allah doesnt require us to do everything related to it. Still have guidelines.Bear in mind.

Aku tahu, aku boleh berjuang demi dunia jika aku mahu, aku juga tahu, aku boleh berkasih kasihan bila bila saja aku mahu, dan aku juga tahu, aku boleh pergi kepada apa sahaja that I desire. But I want to be someone yang boleh restrict myself from those yang tak memberikan aku bahagian yang sempurna di akhirat.Allah sentiasa bersama aku.

Aku sedar, nikmat Tuhan pada aku sungguh banyak. Banyak orang beriman yang Allah link kan kepada aku, dan aku bersyukur, tapi secara adil, usaha manusia juga yang akan menentukan perhatian Allah kepada kita.Terletak pada usaha aku, untuk teruskan hubungan dengan orang orang ini atau tidak.

Dan aku melihat dunia bukan dari sudut pandangan yang berbeza gar aku diberi perhatian, aku cuma melihat dunia dari sudut padangan ku yang Allah berikan. Cinta aku pada seorang manusia, adalah kerana aku mahu keep in touch dengan Allah, yes I can choose mereka yang kacak, yes I can choose mereka yang berharta, but I do know, I need the first thing, that I emphasis on the first stage, I need someone yg has the material to build a brigde for me- to Allah, to His Heaven.

Is life is just for meeting, for love, for watching movies, for studying, for working or for the next life?

U choose.

1 comment:

  1. salam alaik..pjah..huhu, nak copy artikel nih boleh?..nak letak kat private blog sy dgn kwn2 kolej..sy tggu jawapan pjah..

    ReplyDelete